Regelwijziging Seizoen 2013-2014
19-8-2013  |

Dit seizoen wordt slechts 1 regelwijziging doorgevoerd.

Indien een teambegeleider een gele kaart krijgt dient hij net als voorheen achter de omheining plaats te nemen en mag hij gedurende zijn straftijd van 10 minuten niet coachen. Nieuw is dat het betreffende team gedurende de tijdstraf van de teambegeleider met 1 speler minder in het veld speelt. Na het geven van de gele kaart aan de teambegeleider wijst de aanvoerder een speler aan die op dat moment het veld verlaat.

Overigens geldt de wisselregel gewoon en dus mag die speler gewisseld worden,

zolang je maar met 10 man speelt gedurende de straftijd.

Na het verstrijken van de 10 minuten maak je aan de aanvoerder duidelijk dat de teambegeleider en de speler weer terug mogen keren

Indien een teambegeleider een rode kaart krijgt betekent dit dat hij voor het restant van de wedstrijd niet meer aanwezig mag zijn.

Hij moet naar het clubhuis  en het betreffende team speelt de rest van de wedstrijd met 1 speler minder.

Een tijdstraf voor een teambegeleider wordt dus zwaarder dan voorheen. Dit kan nuttig zijn als straf, maar zeker ook als dreiging. Mits tactisch gebracht, zullen vele teambegeleiders een waarschuwing echt gaan zien als moment om hun gedrag te wijzigen.

Alleen in de Hoofdklasse isdit seizoen een proef gestart waarbij na het geven van de groene kaart aan een speler, de betreffende speler een tijdstraf van 2 minuten krijgt. De spelregel wijzigt niet; alleen de straf voor een groene kaart is nu geen waarschuwing, maar een tijdstraf van minimaal 2 minuten.

Meer info is te vinden op de KNHB-SITE:

http://www.knhb.nl/arbitrage/spelregelsenbriefings/briefings/veldhockey/Briefing 2013-2014

Mochten er nog vragen zijn: [email protected]

Ebbo Dekema

Arbitrage-cie