Onderzoek: Hockeyers zijn fitter dan voetballers en rugbyers
20-11-2015  |

Al jaren is er discussie over welke sport de meest fitte sporters voortbrengt. De Engelse Loughborough University heeft onderzoek gedaan naar hockey, voetbal en rugby, en wat blijkt? Hockeyers zijn het meest fit. Ze maken meer kilometers en sporten op hogere intensiteit dan voetballers en rugbyers.

Sportwetenschappers van de Loughborough Universiteit hebben uren actiebeelden bestudeerd van het WK in 2014 in Den Haag. In de kern keken ze naar twee elementen: de afstanden die werden afgelegd in een wedstrijd en de intensiteit tijdens het rennen. Deze observaties deden zij ook in twee andere sporten: voetbal en rugby 7s.

Alledrie de sporten kennen, in een gemiddeld speelpatroon, sprinten, joggen, lopen en periodes van stilstaan. Onderlinge vergelijking leert dat hockeyers meer kilometers maken en ook op een hoger intensiteitsniveau bezig zijn dan zowel voetballers als rugbyers.

Hockeyer maakt meer kilometers

Uit het onderzoek blijkt dat een rugby 7s-speler gemiddeld 94 meter afgelegd in 1 minuut en een voetballer gemiddeld 125 meter. De hockeyer loopt beiden eruit met gemiddeld 140 meter per minuut.

Een hockeyer rent ongeveer 8 tot 9 kilometer gedurende een hele wedstrijd, blijkt uit het onderzoek. Voetballers komen vaak tot 10 kilometer of iets meer. Belangrijk om hierbij te onthouden, volgens de onderzoekers, is dat een hockeywedstrijd 70 minuten duurt en een voetbalwedstrijd 90 minuten. Hockeyers bereiken dus bijna dezelfde afstand als voetballers, in een 20 minuten korter durende wedstrijd.

Hoge intensiteit

Wellicht een nog betere graadmeter om de fitheid van een sporter vast te stellen is het aandeel van de wedstrijd dat wordt gespeeld op een hoog intensiteitsniveau. Een voetballer speelt slechts 9 procent van de wedstrijd op hoog intensiteitsniveau, dat wil zeggen op een hartslag van 85 tot 90 procent van het maximum.

Rugby-spelers scoren al wat beter, met 20 procent van de wedstrijd dat op hoog intensiteitsniveau wordt gespeeld. Maar hockeyers spannen wederom de kroon: maar liefst 30 tot 40 procent van de wedstrijd wordt er op hoge intensiteit gespeeld. Gedurende dat hoge intensiteitsniveau rennen de hockeyers op snelheden boven de 19 kilometer per uur.

Otte-Pieter Banga, 21-11-2015 @ 08:00:19
Dat dacht ik al

Patrick Fiolet, 20-11-2015 @ 18:00:31
duh, was ons toch allang bekend!