Zaalhockey
15-11-2016  |

Zaalhockey!

Hoewel de veldcompetitie nog niet afgelopen is, komt de zaalcompetitie ras dichterbij … De hoogste tijd dus voor publicatie van de teamindelingen en een korte uitleg van de nieuwe opzet van de zaalhockey. Het trainingsschema volgt zsm!!

Wedstrijddagen
De eerste competitiedag van de zaal is op zondag 4 december. Het laatste speelweekend is 18/19 februari. De weekenden van 24/25 december en 31 december/1 januari worden er géén wedstrijden gespeeld.

De KNHB heeft besloten dat we komend seizoen alleen nog maar drieluiken spelen. Dus geen ‘losse’ uit- en thuiswedstrijden meer. In plaats daarvan spelen de teams in een drieluik met schema A-B, B-C, A-C (waarbij A het thuisteam is). Alle wedstrijden duren 2x20 minuten. Dit geldt zowel voor de Senioren als voor de Jeugd.

Anders dan vorig jaar worden er dit jaar waarschijnlijk ook wedstrijden op zaterdag gespeeld. Wij hopen het wedstrijdschema een dezer dagen van de KNHB te ontvangen.

De achttallen zullen een drietal toernooien spelen, met twee wedstrijden van elk 25 minuten. Locatie: de sporthal in Veldhoven, data: 10 december, 14 januari en 4 februari.

Trainingen

Het trainingsschema wordt zo snel mogelijk op de site gezet! De laatste veldtrainingen zijn in de week van 21-25 november.

Indeling teams

De indeling van de zaalteams is vandaag op de website van de hockeyclub gepubliceerd. Omdat we iedereen in de mogelijkheid wilden stellen om mee te doen aan de zaalcompetitie, maar niet alle teams zich geheel hadden opgegeven, zijn er soms andere teams samengesteld dan bij de veldcompetitie. Het kan dus zijn dat je in een ander team zit dan waar je aan gewend bent. Er is bijvoorbeeld een MD3-zaal team dat bestaat uit meisjes uit de D3 en D4. Door deze meisjes in één team te zetten, hebben ze de mogelijkheid om toch aan de zaalcompetitie mee te doen.

Er waren ook dit jaar heel veel aanmeldingen voor de zaal. Wij hebben gelukkig iedereen die zich op tijd aanmeldde kunnen indelen in een team. Wel hebben we daardoor ook dit jaar een aantal grote teams, groter dan het maximum aantal spelers dat op de bank mag zitten bij een wedstrijd. Dit betekent dat deze teams per wedstrijd spelers zullen moeten uitplannen. Het voordeel van deze grote teams is wel dat iedereen die zich tijdig heeft opgegeven, ook daadwerkelijk kan meedoen aan de zaalcompetitie. Het nadeel is dat we helaas niet alle te late aanmeldingen hebben kunnen honoreren; dat was alleen mogelijk bij teams waar nog ruimte bestond.

Er zijn ook teams die juist een heel krap aantal spelers hebben; zij zullen waarschijnlijk regelmatig een beroep moeten doen op invallers. Wij hebben er alle vertrouwen in dat dit wel gaat lukken. Aan het eind van dit bericht vind je de invalregels die voor de zaalcompetitie gelden.

Zaalcontributie

De hoogte van de zaalcontributie zal worden vastgesteld op basis van het totaal aantal spelers in de zaalcompetitie: de vaste kosten (die dit jaar gestegen waren) zullen dus worden omgeslagen over dit grote aantal spelers. Dat weegt dan hopelijk enigszins op tegen het feit dat de meeste spelers één of twee wedstrijden niet zullen spelen, de keerzijde van het grote aantal aanmeldingen dit jaar. Het uitplannen van spelers leidt niet tot een lagere zaalcontributie. De zaalcontributie hangt vooral af van het aantal te huren zaal-uren, en dat hangt weer af van het door de KNHB op te stellen speelschema. Zodra wij alle kostenposten inzichtelijk hebben, kunnen we de zaalcontributie berekenen. Elke deelnemer aan de zaalcompetitie ontvangt dan een factuur.

Trainingsschema en wedstrijdschema

Het trainingsschema en het wedstrijdschema zijn nog niet bekend. Zodra wij het wedstrijdschema van de KNHB hebben ontvangen, kunnen wij het trainingsschema gaan maken. Die info volgt zo spoedig mogelijk.

Zaalwachten

In de voorgaande jaren werd de wedstrijdtafel bemand door één ouder per team die het scorebord bediende, plus een zaalwacht. Meestal was een lid van de Zaalcommissie, het bestuur of een middelbare schoolleerling in het kader van diens maatschappelijke stage de zaalwacht (verantwoordelijk de algehele zaalleiding) Dit jaar hebben we geen stagiaires en willen we bovendien voorkómen dat bestuur en zaalcommissie ieder weekend in de zaal zitten. Een aantal ouders heeft al aangegeven best één of meerdere malen zaalwacht te willen zijn, maar we hebben nog steeds zaalwachten nodig! We zoeken dus vrijwilligers om voor 1 wedstrijdblok (3 wedstrijden) op zaterdag of zondag aanwezig te zijn en te zorgen dat (naar keuze) een of meerdere wedstrijdblok(ken) goed verlopen. Meld je aan bij de Zaalcommissie! Immers, vele handen maken licht werk. Dat geldt ook voor ouders die het scorebord moeten bedienen: elk team zal daar zelf voor moeten zorgen.

Coaches

Tot slot: we zoeken enthousiaste coaches die de teams tijdens de zaalcompetitie willen begeleiden! Dat kunnen dezelfde coaches zijn als op het veld, maar dat hoeft niet. Voor de selectieteams geldt wel: de coach dient ofwel zelf gehockeyd te hebben/te  hockeyen, of coach-ervaring te hebben. Volgens de KNHB moet elk jeugdteam een coach hebben, dus we moeten er echt voor zorgen dat we voor elk team een coach kunnen vinden!

Vriendelijke groet,

Zaalcommissie MHC Bommelerwaard