is het nu wel of niet een doelpunt....?
19-5-2017  |

Doelpunt Den Bosch onterecht toegekend (d.d. 14 mei)

Naar aanleiding van de beelden van het eerste doelpunt van Den Bosch tijdens de play-offwedstrijd Oranje-Rood D1 – Den Bosch D1 op 14 mei, ontstond afgelopen weekend discussie. Het doelpunt werd door de scheidsrechters goedgekeurd. Deze beslissing is echter niet conform het spelreglement.

De situatie was als volgt: na het nemen van de strafcorner werd de bal vanaf de kop van de cirkel door Maartje Paumen naar de aangeefster – Marloes Keetels – gespeeld. Dit was een pass en geen schot op doel. Vervolgens speelde Keetels de bal met een schuifslag hoog in het doel. Omdat de pass van Paumen naar Keetels geen schot was, was de actie van Keetels het eerste schot op doel. Een schuifslag is echter een slag en mag daarom tijdens een strafcornersituatie niet boven plankhoogte in het doel worden gespeeld als dit het eerste schot op doel betreft. Het doelpunt had daarom afgekeurd moeten worden.

De situatie is met de betrokken scheidsrechter doorgesproken en deze heeft aan de hand van de videobeelden kunnen zien dat zijn beslissing in de wedstrijd onjuist was. Vandaag zijn beide teams geïnformeerd en is deze informatie ook gedeeld met de scheidsrechters die betrokken zijn bij de play-offs.

Conform de reglementen blijft de uitslag van de wedstrijd ongewijzigd: Oranje-Rood D1 – Den Bosch D1 0-2.