Update corona virus - wedstrijden a.s. weekend !!!
10-3-2020  |

Update 10 maart 2020, 14.15 uur

In verband met het coronavirus heeft ook de KNHB vragen ontvangen over het al dan niet doorgaan van hockeywedstrijden.

Vanwege de kwetsbaarheid van de doelgroep die deelneemt aan de beide rolstoelhockeycompetities (E- en H-hockey) heeft de KNHB besloten deze competities tot nader orde af te gelasten. Op dit moment is er echter geen reden om andere hockeywedstrijden/evenementen af te gelasten. De KNHB houdt de situatie vanzelfsprekend in de gaten en laat zich adviseren door het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en NOC*NSF.

Op dit moment kan iedereen die geen klachten heeft deelnemen aan het dagelijks leven in Nederland, ook in Noord-Brabant. We geven hieronder specifiek het advies van het RIVM voor de provincie Noord-Brabant weer:

Wat is er aan de hand in Noord-Brabant?

Van het grootste deel van de patiënten in Nederland is de bron bekend. De meeste patiënten zijn in Italië geweest of hebben contact gehad met een bevestigde patiënt. Van de patiënten waarvan geen bron bekend is of waarvan die nog onderzocht wordt, komt het merendeel uit Noord-Brabant of heeft een link met deze provincie. Om na te gaan of er sprake is van verspreiding, start het RIVM onderzoek.

Om verdere verspreiding van het virus in Noord-Brabant te voorkomen, wordt inwoners van Noord-Brabant uit voorzorg het volgende geadviseerd:

• Heb je klachten van verkoudheid, hoesten of koorts? Beperk dan je sociale contacten. Dat betekent: ga niet naar school, werk of plekken waar veel mensen bij elkaar zijn. Boodschappen doen en de hond uitlaten kan wel. Dit heet ook wel social distancing.

Ik woon in Noord-Brabant. Moet ik nu thuisblijven?

Nee, alleen mensen die klachten hebben van verkoudheid, hoesten of koorts, adviseren we om hun sociale contacten te beperken. Ga niet naar school, werk of naar plekken waar veel mensen bij elkaar zijn. Boodschappen doen en de hond uitlaten kan wel. Dit heet ook wel social distancing.

De KNHB gaat er op basis van bovenstaande informatie en adviezen van het RIVM van uit dat samen sporten, mits met aandacht voor extra hygiëne, binnen de richtlijnen, adviezen en oproepen van de gezondheidsautoriteiten valt. Dat geldt voor heel Nederland. De hockeybond vindt het daarbij zeer belangrijk te benadrukken dat alle hockeyers en hockeyfans de adviezen met betrekking tot de basis hygiëne (RIVM) en de sport specifieke adviezen (KNHB) hieronder goed doornemen. Dit advies deelt de KNHB ook met de verenigingen.

Basishygiëne

Het RIVM heeft het volgende advies uitgebracht:

De belangrijkste maatregelen die mensen kunnen nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen.

Het zijn:

• Was je handen regelmatig
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes

Nu in Nederland besmettingen zijn vastgesteld, geeft het RIVM met regelmaat updates en adviezen. Op maandagavond 9 maart is er een nieuwe maatregel bijgekomen en wordt opgeroepen om geen handen meer te schudden. Op de website van het RIVM vind je de laatste informatie.

Sport specifieke hygiëne zaken

Als aanvulling op het advies van het RIVM over de basis hygiëne adviseerde de KNHB al eerder bij de wedstrijden de komende periode de handshake met medespelers, tegenstanders en scheidsrechters te vermijden. Natuurlijk vragen wij hockeyers elkaar nog steeds een prettige wedstrijd toe te wensen maar daarbij raden we aan een alternatief voor de handshake te gebruiken. KNHB adviseert het volgende:

• Ontvang je clubgenoten, tegenstanders en de scheidsrechters nog net zo hartelijk maar zonder handshake.
  • Wens de tegenstander succes door middel van bijvoorbeeld een yell.
  • Bedank de scheidsrechter na afloop mondeling zonder handshake.
  • Het blijft belangrijk om alleen een eigen bidon of waterfles te gebruiken.
  • Zorg ervoor dat je bitje niet rondslingert; stop hem bijvoorbeeld in je sok als je hem niet gebruikt.
  • Ben je scheidsrechter, gebruik dan alleen je eigen scheidsrechtersfluitje.
  • Maak je gebruik van wisselende strafcornermaskers, haal er dan een desinfecterende doek overheen voordat je deze opzet als iemand anders het masker voor jou gebruikt heeft.

Meer informatie over het coronavirus lees je op de site van het RIVM.

Vanzelfsprekend passen wij deze pagina aan wanneer de actualiteit daartoe aanleiding geeft.