Funkey Hockey
15-8-2012  |

ZALTBOMMEL - Bewegen is gezond, dat is bekend. Zeker nu overgewicht een ‘hot issue’ is. Om kinderen al zo vroeg mogelijk met sport en spel in aanraking te laten komen heeft de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB) iets bedacht: Funkey Hockey. Hockeyles voor kleintjes van vier of vijf jaar. Net te jong om mee te doen met de officiële trainingen, maar oud genoeg om plezier te krijgen in sporten.

De jongeren van Funkey..

Momenteel draait bij MHC Bommelerwaard een pilot van zes weken. Iedere woensdag zijn acht kinderen in de leeftijd van 4 en 5 jaar lekker aan het bewegen en plezier maken. Nelleke Spronk en Suzanne Zandvoort hockeyen zelf bij MHC en organiseren de pilot met z’n tweeen. En met succes. Nelleke: "De kinderen zijn erg enthousiast en hun ouders ook. Het is belangrijk voor kinderen om lekker te bewegen en de KNHB helpt ons hierbij.”
De Nederlandse Hockey Bond heeft als missie dat, tijdens de Olympische Spelen in 2016, ieder kind in Nederland kennis heeft kunnen maken met hockey. In dat kader is het Funkey lespakket ontwikkeld. Suzanne: "Dit is nu nog een pilot, vanaf september draaien we het volledige programma. De lessen en oefeningen zijn afgesteld op de natuurlijke lichaamsbewegingen van kinderen van die leeftijdscategorie. We gaan niet meteen met sticks het veld op, maar laten de kinderen wennen aan sporten en het balgevoel.” De kinderen die nu meedoen met de pilot zijn voornamelijk broertjes en zusjes van de kinderen die al trainen bij MHC Bommelerwaard. Maar Nelleke en Suzanne hebben al vraag naar volgende Funkey-klasjes. Nelleke vertelt: "We gaan binnenkort langs alle basisscholen hier in de buurt om posters op te hangen en kinderen en hun ouders bekend te maken met Funkey. We willen zo veel mogelijk aanmeldingen.” De sportieve dames regelen alles met z’n tweeen. Met één klasje gaat dat nog, maar vanaf september begint het volledige programma van Funkey. Dan zouden ze best wat hulp kunnen gebruiken. "Als er vrijwilligers zijn die het leuk vinden om met sport en kinderen bezig te zijn, horen wij dat heel graag. Misschien zijn er zelfs studenten die een maatschappelijke stage zoeken”, zegt Nelleke.

Laagdrempelig.

Om sporten laagdrempelig te houden, betalen ouders geen hoge kosten voor de Funkey Hockey. Suzanne: "Ouders hoeven geen dure kleding of materiaal aan te schaffen. De KNHB stelt kleding en materiaal ter beschikking. Om mee te doen aan de Funkey betalen ze slechts een kleine bijdrage.”

9-5 Hutsel Frutsel Toernooi 2024
28-6 Dineren met de Heren