De samenstelling van de arbitragecommissie vind je hier:

De arbitragecommissie is verantwoordelijk voor het opleiden van alle scheidsrechters. Daartoe organiseert zij een aantal cursussen. Vanaf de C-jeugd worden jeugdleden hiervoor opgeroepen. Iedereen is verplicht tot het halen van een kaart en het fluiten van wedstrijden. Begin volgende week zullen we data bekendmaken waarop we zowel een 6tal- en 8tal cursus geven alsmede een cursus om een scheidsrechterkaart te halen. Tevens plant de arbitragecommissie de scheidsrechters in.

Algemene regels voor scheidsrechters
Iedereen die wordt opgesteld om een wedstrijd te fluiten, is verplicht om dit te doen. IEDER lid zal ook een of meerdere keren aan de beurt komen per seizoen. De indelingen zijn wekelijks te vinden op de website (wedstrijdschema), daarnaast worden de opgestelde scheidsrechters minimaal de dinsdag voor de wedstrijd gemaild over de tijd en welk team gefloten wordt.

De verantwoordelijkheid om hiervan op de hoogte te blijven, ligt bij de opgestelde speler/speelster. Bij verhindering kan er uiteraard geruild worden, bij voorkeur met een scheidsrechter binnen het eigen team en eigen niveau of er kan een vervangende scheidsrechter worden ingehuurd uit de scheidsrechterpoule.

Als een opgestelde scheidsrechter niet komt opdagen of geen capabele vervanger heeft geregeld, kan MHC Bommelerwaard sancties treffen tegen de betreffende persoon.

Voor het fluiten van een wedstrijd dient de opgestelde scheidsrechter zich uiterlijk 15 minuten voor de wedstrijd te melden. Vergeet niet een fluit, tijdmeting en scheidsrechterskaart mee te nemen.

Verhinderd?
Afzeggen kan niet. Kun je zelf niet fluiten dan regel je zelf op tijd een vervanger. VOOR ALLE DUIDELIJKHEID: DE SCHEIDSRECHTERSCOMMISSIE REGELT GEEN VERVANGER. Je geeft vóór donderdagavond 20.00 uur de naam van de vervanger door aan:arbitrage@mhc- bommelerwaard.nl

LET OP: je blijft zelf verantwoordelijk voor het fluiten van de aangewezen wedstrijd. Je vervanger is hier dus niet verantwoordelijk voor!
Maak daarom goede afspraken over het melden (op zaterdag) aan de wedstrijdtafel (15 min. van tevoren). Niet of te laat komen betekent dat de sanctieregeling voor jou in werking treedt en is niet van toepassing op je vervanger.

Scheidsrechterspoule

De lijst staat op de website onder het kopje documenten - vereniging (achter de inlog) of stuur een mail naar [email protected] om de scheidsrechterspoule in te zien . Wil je opgenomen worden in de poule? Stuur de scheidsrechterscommissie dan even een mail. Het advies is om een vergoeding te vragen/geven van euro 10,00

No-show arbitrage verplichtingen
Een no-show is het niet verschijnen op een ingedeelde fluitbeurt of het niet zorgen voor adequate vervanging voor deze arbitrageverplichting. De arbitrage commissie informeert de tuchtcommissie uiterlijk dinsdag na het betrokken weekend over de leden die hun arbitrage verplichtingen niet zijn nagekomen.
Bij eerste no-show:
De tuchtcommissie schorst de betrokken scheidsrechter voor ten minste de eerstkomende thuiswedstrijd van diens eigen team. In het weekend dat die schorsing ten uitvoer moet worden gebracht is de betrokkene ook niet gerechtigd voor een ander team van de vereniging uit te komen. Op korte termijn wordt betrokkene door de arbitragecommissie/planning wederom opgesteld als scheidsrechter.
Eventuele door de KNHB opgelegde boetes, dan wel de extra gemaakte kosten door de club met betrekking tot de no-show worden op de scheidsrechter verhaald.
De betrokken scheidsrechter kan tot twee dagen voordat de schorsing ten uitvoer zou moeten worden gebracht bij de tuchtcommissie gemotiveerd schriftelijk bezwaar maken tegen de opgelegde schorsing. Het bezwaar schort de schorsing op tenzij het bezwaar kennelijk ongegrond of onvoldoende/niet gemotiveerd is. Een te laat ingediend bezwaar is niet ontvankelijk.
Bij de tweede en volgende no-show:
Zie bij eerste no-show, met dien verstande dat de schorsing zich met louter een verwijzing naar de recidive reeds tot meerdere wedstrijden kan uitstrekken.

Indelen en toewijzen van scheidsrechters

Alleen op wedstrijden die volgens het het standaard schema worden afgewikkeld zullen scheidsrechters worden toegewezen. Wedstrijden die door de weeks worden ingehaald, oefenwedstrijden en andere vormen van trainingswedstrijden worden niet voorzien van clubscheidsrechters. Coaches en/of aanvoerders zijn zelf verantwoordelijk voor het verzorgen van scheidsrechters. De pool van scheidsrechters kan hierbij een hulp zijn.

Signalen en Scheidsrechter

Hier vind je een overzicht van de signalen die een scheidrechter tijdens het fluiten gebruikt.

http://www.knhb.nl/arbitrage/ spelregels+en+briefings/ signalen+van+scheidsrechters/ DU11533_Signalen+van+ scheidsrechters+foto39s.aspx

Spelregels Veldhockey

De overige spelregels van hockwedstrijden kunnen bekeken worden d.m.v. onderstaande link.
http://www.knhb.nl/arbitrage/ spelregels+en+briefingen/ spelreglement+veldhockey/ cDU774_Spelreglement+ veldhockey.aspx

Voor de jongste jeugd bestaan afwijkende spelregels, en wel per acht-, zes- en drietal. Ook deze kunnen m.b.v. onderstaande link worden bekeken.
http://www.knhb.nl/arbitrage/ spelregels+en+briefingen/ jongste+jeugd/cDU776_Jongste+ jeugd.aspx

Spelregels zaalhockey

Uiteraard zijn er voor zaalhockey aparte spelregels die ook via onderstaande link bekeken kunnen worden.
http://www.knhb.nl/arbitrage/ spelregels+en+briefingen/ spelreglement+zaalhockey/ DU11512_Spelreglement+ zaalhockey.aspx

Mochten er nog vragen zijn die een antwoord nodig hebben dan kunnen deze ook gemaild worden naar: